Μία ακόμη περίοδος νηστείας είναι η λεγόμενη νηστεία των Αγίων
Αποστόλων. Ονομάζεται έτσι διότι προηγείται των δύο αποστολικών εορτών:
Της εορτής των Αγίων πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου (29
Ιουνίου) και της “Συνάξεως των Αγίων Αποστόλων” (30 Ιουνίου).
Η χρονική διάρκεια αυτής της νηστείας είναι μεταβλητή, επειδή η έναρξή
της εξαρτάται από την κινητή εορτή του Πάσχα. Αρχίζει τη Δευτέρα μετά
την Κυριακή των Αγίων Πάντων και λήγει σταθερά στις 28η Ιουνίου.
Κατά το ισχύον (νέο) ημερολόγιο δεν υπερβαίνει ποτέ τις 30 ημέρες.
Υπάρχει ακόμα και περίπτωση (όταν το Πάσχα εορτάζεται μεταξύ 5 και 8
Μαΐου) να μην έχουμε καθόλου νηστεία.
Κατά την περίοδο της νηστείας δεν καταλύουμε κρέας, γαλακτερά
και αυγά, ενώ επιτρέπεται η κατάλυση του ψαριού. (Φυσικά πάντοτε εκτός
Τετάρτης και Παρασκευής).
Αν η εορτή των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου πέσει Τετάρτη ή Παρασκευή, καταλύουμε μόνο το ψάρι.
Ψάρι καταλύουμε και κατά την εορτή του Γενεσίου του Τιμίου Προδρόμου (24 Ιουνίου), οποιαδήποτε ημέρα κι αν πέσει.
Η νηστεία αυτή είναι αρχαιοπαράδοτος στην Εκκλησία μας.
Πρώτος ο Μέγας Αθανάσιος αναφέρεται σε νηστεία μιας εβδομάδος μετά την
Πεντηκοστή. «Τη γαρ εβδομάδι μετά την αγίαν πεντηκοστήν ο λαός νηστεύσας
εξήλθε περί το κοιμητήριον εύξασθαι» (εγράφη περί το 357). Αυτός μεν
αναφέρει την νηστεία αυτή αμέσως μετά την Πεντηκοστή, αλλά το βιβλίο των
Αποστολικών Διαταγών, το οποίο έχει γραφεί πενήντα περίπου έτη αργότερα
και απηχεί αποστολοπαράδοτες εντολές και συνήθειες, την αναφέρουν μία
εβδομάδα μετά την Πεντηκοστή, δηλαδή μετά την εορτή των Αγίων
Πάντων.«Μετά ουν το εορτάσαι υμάς την Πεντηκοστήν εορτάσατε μίαν
εβδομάδα και μετ’ εκείνην νηστεύσατε μίαν, δίκαιον γαρ και ευφρανθήναι
επί τη εκ Θεού δωρεά και νηστεύσαι μετά την άνεσιν».
Όπως φαίνεται από το χωρίο των Αποστολικών Διαταγών, η συγκεκριμένη νηστεία σχετιζόταν με τη χαρμόσυνη περίοδο από το Πάσχα μέχρι την
Πεντηκοστή, μετά από την οποία έπρεπε να επέλθει κάποιας μορφής αντίδραση,
ώστε να μετριασθεί η χαρμόσυνη διάθεση.
Επειδή οι Απόστολοι είχαν αρχίσει το κήρυγμα μετά την Πεντηκοστή, οι μετά αυτήν ημέρες ήσαν αφιερωμένες σ’ αυτούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου